Plan de lecţie
Şcoala cu clasele
I-VIII Dragoslavele
Clasa I – B
Data : 2-12-2011
Propunător: Prof.
Înv. Primar, Popa Maria
Aria curriculară:
limbă şi comunicare
Disciplina Limba şi literatura română – lectură
Subiectul :
Povestea „Fata babei şi fata moşneagului” de Ion Creangă
OBIECTIVE
O1- să reţină câteva date
esenţiale legate de marele povestitor;
O2 -să recunoască titlul şi autorul ,poveştilor
prezentate în materialul ppt;
O3 -să răspundă la întrebări legate de poveste,
oferind informaţii despre personaje;
O4 -să ofere altrnative la anumite întâmplări şi
atitudini;
O5 -să desprindă învăţătura poveştii;
O6 -să fie capabili să-şi exprime păreri personale
şi să le argumenteze;
O7 -să colaboreze cu ceilalţi colegi pentru
realizarea sarcinilor de grup.
TIPUL LECŢIEI –predare învăţare
STRATEGIE
DIDACTICĂ :
a) METODE DIDACTICE: -
lectura explicativă, povestirea, conversaţia, problematizarea, metoda
,,pălăriilor gânditoare
b)
MIJLOACE DIDACTICE: material ppt , filmuleţ ,, Fata babei şi
fata moşneagului” după povestea lui Ion
Creangă, fişe de lucru
BIBLIOGRAFIE:
¨ “Metodica predării limbii române la
clasele I-IV”, I. Şerdean, E.D.P., Bucureşti, 1988, p.37-45;
¨ Sinteze de metodică a predării limbii şi
literaturii române îm învăţământul primar, E. Popescu, D. Logel, E.
Stroescu-Logel , editura Carminis, Piteşti
¨ E. Blideanu ,”Orientări noi în metodologia
studierii limbii române la ciclul primar”, E.D.P. ,Bucureşti, 1981, p. 116-193;
¨
“Ghid
metodologic pentru aplicarea programelor de limba şi literatura română”, M.E.C.
şi C.N.C., Ed. Aramis Print , Bucureşti, 2002,
¨
D.
Vraci, M. Zalana , “Ghid de lectură pentru clasele II-IV ”, Ed. Corint,
Bucureşti, 1996,
¨
Carte
de lecturi suplimentare-Antologie de texte pentru lectură suplimentară clasa I,
Nicolae Ploscariu, Ed. Aramis, Bucureşti-2
DEMERSUL DIDACTIC
MOMENTELE
LECŢIEI
|
OP.
|
DETALIEREA CONŢINUTURILOR
|
RESURSE
PROCEDURALE
|
RESURSE MATERIALE
|
MODALITĂŢI
DE EVALUARE
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
Moment organizatoric
Captarea şi orientarea atenţiei
Discuţii pregătitoare
Anunţarea temei şi a ob. op.
Dirijarea învăţării
Fixarea cunoştinţelor
Obţinerea performanţei
Feedback
Tema pentru acasă
|
O1
O2
O3
O3
O6
O7
O5
O6
O3
|
Se pregătesc
materialele necesare bunei desfăşurări a orei.
Joc: Descoperă. Invătătoarea prezintă
elevilor două păpuşi ce reprezintă fata babei şi fata moşneagului. Elevii
sunt intrebaţi cu ce personaje seamană acestea din poveştile cunoscute de ei.
- prezint PPT
despre viaţa şi opera marelui povestitor Ion Creangă
-se citesc
ghicitori despre poveşti scrise de Ion
Creangă .
Mă opresc asupra poveştii cu titlul ,, Fata babei şi fata
moşneagului’’
*Anunţ elevii că vor audia o poveste scrisă de
Ion Creangă - „Fata babei şi fata
moşneagului”
*Precizez că, pe parcursul orei, vom asculta cu atenţie
povestea, vom afla conţinutul acesteia, vom discuta despre învăţătura
transmisă de autor.
Familiarizarea cu povestea
Se ascultă povestea integral
Analiza poveştii:
Elevii sunt împărţiţi
în echipe . Se foloseşte metoda pălăriilor gânditoare şi se dau următoarele
sarcini:
Pălăria albă-informează
1.Care sunt personajele din poveste?
2 Care a fost drumul celor două fete şi unde au ajuns ele?
Pălăria roşie-descrie
![]()
Cum era fata babei?
Cum era fata mosului?
Pălăria
galbenă –aduce beneficii
![]() ![]()
Pălăria neagră-identifică
greşelile: 1.Cum s-a comportat
fata babei cu personajele pe care le-a întâlnit în drumul ei?
2. Cum s-a comportat fata babei acasă la Sfânta Duminică?
3 Cum s-a terminat povestea?
Pălăria verde-generează
idei noi
![]()
1Imaginează un alt sfârşit al poveştii.
2 Credeţi că fata babei îşi poate schimba comportamentul? Prin ce
fapte?
![]()
Pălăria albastră-clarifică
1.Desprinde învaţatura poveştii
2.Potriveşte fiecare proverb cu personajul:
După faptă şi răsplată.
Bine faci, bine găseşti.
Prietenul la nevoie se
cunoaşte.
Pomul se cunoaşte după roade
şi omul după fapte.
Leneşul la toate , zice că nu
poate.
La plăcinte înainte, la război
înapoi.
Lăcomia strică omenia.
Fişă de lucru în care elevii trebuie să coloreze căsuţa din dreptul
imaginilor din povestea ,,Fata babei şi fata moşneagului” de Ion Creangă –anexa
1
Se fac aprecieri generale .
Desenează
personajul care ţi-a plăcut cel mai mult din această poveste.
|
conversaţia
- conversaţia
-observaţia,
demonstraţia
- conversaţia
-conversaţia
-explicaţia
-proble-matizarea
Metoda
pălăriilor gânditoare
problematizarea
- activitate
frontală
|
Videopro
iector
- imagini ppt
cu poveştile lui Creangă
Film cu ,,Fata
babei şi fata moşneagului „ după Ion Creangă
|
- observarea
sistematică
- evaluarea
orală
- aprecieri
verbale
- aprecieri
verbale
- evaluarea
muncii în perechi
|
Anexa 1
Felicitari! Un plan de lectie bine intocmit, special pentru o lectie speciala cum este cea desfasurata la cercul pedagogic. Metoda Palariilor ganditoare, o metoda moderna care aplicata corect da frau liber elevilor spre a-si dezvolta imaginatia creatoare si a-i invata sa-si exprime propria parere.
RăspundețiȘtergerePrezentarea Excelenta! N-ar fi rau sa o publici si pe didactic spre a fi de folos si altor colegi. Tine-o tot asa!